Are You Lonesome Tonight ! - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Familie Spaansjes - WaarBenJij.nu Are You Lonesome Tonight ! - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Familie Spaansjes - WaarBenJij.nu

Are You Lonesome Tonight !

Door: Corine & Marc

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Memphis

Dinsdagochtend 30 augustus na het fantastische ontbijt zijn de buiken goed gevuld om naar Memphis in Tennesee te rijden.
The birthplace of music...
Country, Gospel, Blues en Rock het is allemaal mogelijk in Tennesee en zeker in Memphis.
Het is voor ons dag 8 van ons travel experience.

Het is best een behoorlijk reis van ruim 5 uur. Als we aankomen in het Heartbreak Hotel zijn we best moe, maar het is de moeite waard.
Bij aankomst wordt je verwelkomd door de tonen van de muziek van Elvis.

We checken in, maar dat gaat niet zo maar. De keycards weigeren de kamer te openen. Gelukkig lost het vriendelijke personeel dit gelukkig snel op.
Koffers de kamer in en plaatjes schieten van het hotel. Met name het hartvormige zwembad trekt de aandacht. We hebben alleen geen tijd om er in te springen. Nee we willen Memphis zien en het is zooooo groot...

Dus opfrissen en eten in het restaurant van het hotel. Niks niet duur en gewoon lekker eten.
Daarna op weg naar Beale street Memphis, het hart van Music Downtown. Uit elk raam lijkt live muziek te komen en overal schittert de neon verlichting. Het kan niet gekker maar overal speelt wel iets of iemand en gewoon ook op een hoek van de straat. Er heerst een aparte sfeer. In tegenstelling tot New Orléans staat hier echt overal op iedere hoek van de straat een politieauto.

We lopen wat winkeltjes binnen en belanden uiteindelijk bij een museum.
Je wordt bijna naar binnen getrokken....
How are you doing ? where are you from.... ? en als je dan zegt Holland, nou dat heb je het hoor.

Het museum is eigenlijk een foto tentoonstelling van Freelance fotograaf Ernest Withers en draagt dan ook de naam Withers Collection MSN & Gallery. Withers was in de jaren '60, 1 van de eerste zwarte politieagenten van Memphis en tevens Freelance fotograaf. Hij legde met zijn foto's de contrasten tussen zwart en blank in beeld en stelde hiermee de rassenstrijd met beeld materiaal aan de orde.
In die tijd waren zwart en blank echt nog steeds gescheiden van elkaar.
Hij werd gevraagd om foto's te maken van the rising star Elvis toen deze net aan zijn carriere begon. Withers had geen idee wie Elvis was, maar na de eerste foto-shoot bleef hij hem bij elke tour begeleiden en zorgde voor de mooiste foto's uit de carriere van Elvis.
Elvis maakte geen onderscheid tussen blank en zwart en maakte met iedereen muziek. Zijn background vocals waren vaak zwarte dames.
Withers werkte oa met Ike & Tina Turner en met Martin Luther King die het gevecht in de rassenstrijd met de dood heeft bekopen. Hij werd in Memphis doodgeschoten vlak voordat de wet inging dat blank en zwart gelijk waren.
Het museum geeft hiervan een mooi impressie. Het is aangrijpend beeld materiaal en wij vroegen ons af: wat is tegenwoordig anders ?
In het museum werden we nog aangesproken door een vrouw die uiteraard vroeg Wher're You from.... zij vertelde iets meer over de achtergrond van Withers, haar vader dus...

Na deze indrukken toch maar het hotel opgezocht en bed in..

Dag 9..... woensdag 31 augustus Graceland..
Het had zomaar Great-land kunnen heten.... Het is zeer indrukwekkend om daar alles van dichtbij te zien. We hadden een platina tour geboekt en dan zie je echt alles van Elvis. Zijn huis, vliegtuigen, auto's en zijn laatste rustplaats waar ook zijn ouders liggen en naast een gedenksteen van zijn tweeling broertje.
De hele ochtend hebben we besteed aan Elvis en daarna zijn we doorgegaan naar de beroemde Sun studio, waar Elvis ooit zijn carrière is begonnen.
We hebben een rondleiding in deze studio gehad en foto's gemaakt van onder andere het Million Dollar Quartet: Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Carl Perkins en Johnny Cash. Niet geheel toevallig maar deze 4 hadden een spontane jam-sessie waarbij de producer van Sun Studio de opname apparatuur had aangezet. Dit leverde later in 1987 de hit LP: The Complete Million Dollar Session op.

In deze studio heeft heel kort een Surf-shop gezeten. De studio is geheel in de oude staat teruggebracht en tot op de dag van vandaag in gebruik.
Er worden nu nog steeds opnames gemaakt en nieuwe artiesten vinden daar hun weg in de muziek. Er zijn heel veel bekende artiesten en groepen in deze studio geweest, waaronder de band U2.

Voor een overnachting zijn we na het bezoek aan de Sun studio doorgereden naar Jackson, Tennessee.
Moe en laat in het hotel, eten uit de ping met een lekker biertje erbij.....

Dan meer weer op naar het volgende verslag.....

• 07 September 2016 - 16:55

Cynn:

Hoi lieve paps en moes!
    Wat leuk allemaal weer. Bizar eigenlijk he..hoe dat verschil vroeger echt nog zo groot was.
    Lijkt me super om dat alles te zien van Elvis enzo.
    Geniet er nog van de laatste paar dagen!
    Hele dikke kus xxx lovejullieee